Odchudzanie do wakacji. Jak zdążyć z formą przed sezonem?

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje: ponad połowa Europejczyków ma nadwagę. Co gorsze – liczba osób z nadmiarem tkanki tłuszczowej bezustannie wzrasta!

Proces tycia zachodzi głównie z dwóch powodów, a mianowicie: niewłaściwego odżywiania oraz siedzącego trybu życia. Kochamy wygodę i ochoczo z niej korzystamy. Jemy niezdrowo i nieregularnie. Nasza dieta jest w dodatku niezbilansowana i bogata w węglowodany oraz tłuszcze. To wszystko sprawia, że nadwaga w XXI wieku nierzadko określana jest jako największy defekt zdrowotny i kosmetyczny.

Zdążyć przed wakacjami!

Dla wielu, najlepszym argumentem za rozpoczęciem odchudzania jest konieczność rozebrania się. A to, ma miejsce w lecie, gdy temperatury szybują ku górze. Wówczas to, zakładamy szorty, bezrękawniki i inną dość skromną odzież. Uwypukla ona nasze defekty. Z tego też względu dla wielu osób cel przed wakacjami zawsze jest jeden: SCHUDNĄĆ!

Na całe szczęście, nadal nie jest za późno. Do pierwszego dnia lata pozostało nieco ponad cztery miesiące. To dostatecznie dużo czasu by pozbyć się nawet kilkunastokilogramowej nadwagi. Wystarczy tylko odrobina zaangażowania i samodysycpliny.

Dieta, czyli kilka słów o odżywianiu

Podstawą odchudzania zawsze stanowi zmiana nawyków żywieniowych. Aby schudnąć musimy zrezygnować ze słodyczy, fast-foodów, słodkich soków czy niezdrowych sosów. W dodatku, konieczna jest regularność i pełnowartościowość jadłospisu.

Istotne dla odchudzania ma również spożycie: błonnika, kwasu hydroksycytrynowego i kwas chlorogenowego. Powyższe substancje dostarczane mogą być zarówno w formie żywności, jak i suplementu diet.

Trening, czyli kilka słów o aktywności fizycznej

Dla procesów redukcyjnych istotne jest to, aby podejmować regularny ruch. Forma aktywności w zasadzie jest dowolna, istotne jest jednak to, aby realizowana była:

  • Regularnie (minimum 3-5 sesji treningowych w tygodniu)
  • Dostatecznie intensywnie (minimum 60% tętna wysiłkowego)
  • Dostatecznie długo (długość jednej sesji to minimum 45 minut)

Psychologia odchudzania, czyli kilka słów o motywacji

W dzisiejszych czasach, niemal 50% społeczeństwa chciałoby poprawić własną sylwetkę. Niestety, wiele prób okazuje się nieudanych. Wynika to nie z ograniczeń fizycznych, a psychologicznych. Zwykle za niepowodzenie odpowiedzialna jest motywacja, a raczej jej brak.

Motywacja to nic innego jak stan gotowości do podjęcia danego działania wywoływany przez określone potrzeby. Stanowi niezwykle ważny element wszelkich procesów modelowania ciała, zarówno odchudzania, jak i budowania masy mięśniowej.

Z punktu widzenia odchudzania, motywacja jest kluczowa. Wszak, cały czas trzeba być „gotowym”, by osiągnąć sukces. Wszechobecne pokusy, dieta oraz trening – to wymaga zwykle 100% zaangażowania.

  1. Zacznij od celu
    Odpowiedz sobie na pytanie – co stanowi Twój cel? Dokładnie opisz to, co chciałbyś osiągnąć. W tym przypadku może to być liczba kilogramów lub wymiary.
  2. Jak chcesz to osiągnąć?
    Droga do celu musi zostać wyznaczona poprzez konkretne założenia. Stwórz całą listę Twoich nowych zasad żywienia, treningu i wszystkiego innego, co dotyczy procesów odchudzania.
  3. Ustal ramy czasowe Kiedy trenujesz?
    O których godzinach jesz? Jak często możesz pozwolić sobie na nieco kulinarnej wolności? Reguły Twojego odchudzania muszą być możliwie precyzyjne i dokładne.
  4. Zapisuj wszystko
    Twoje postępy, wymiary i przede wszystkim przebieg dnia powinieneś zapisywać w dzienniku, który będzie stanowił swojego rodzaju informację dla Ciebie. Twórz raporty dzienne, tygodniowe i miesięczne.
  5. Dokonuj pomiarów
    Wchodź na wagę w wyznaczonych terminach (zalecamy 1-2 razy na miesiąc), dokonuj regularnych pomiarów. Aby stymulować motywację musisz informować siebie o stałych postępach.

Dodatkowo możesz również wprowadzić system kar i nagród, odpowiednio za niewykonane i wykonane zadania. Pamiętaj przy tym by nie orientować się na wynik, tylko wykonane zadanie. W skali dnia nie jest ważne czy Twój brzuch zmalał. Istotne jest wykonanie wszystkich założeń z planu dnia.